logo-mft-copy-500

شماره تماس

071-36292293-95

 

سبد خرید

نقش حیاتی آموزش طراحی دکوراسیون داخلی

نقش حیاتی آموزش طراحی دکوراسیون داخلی

مقدمه:

طراحی داخلی صرفا یک معقوله زیبایی شناسی نیست و ماهیتی پویا و چندوجهی دارد! این نکته ای است که ما، سعی در بازگویی آن داریم.
تا به حال تاملی بر زندگی روزمره خود داشته ایم؟ چقدر از زمان خود را روزانه در فضاها و مکان هایی سپری می کنیم که ماحصل تفکر طراحان داخلی بوده است؟ محیط هایی که در آن زندگی می کنیم، کار می کنیم، بازی می کنیم، یاد می گیریم، خرید می کنیم و حتی نما و ویترین فروشگاه هایی که در گشت های خیابانی خود با آنها مواجه می شویم را چه کسانی ساخته اند و تصمیم گیر نوع و میزان ارتباط ما با این فضاها چه کسانی بوده اند؟ طراحی داخلی یک مغازه چگونه بر نحوه کمیت و کیفیت خرید ما تاثیر داشته و مفهوم آرامش در خانه ما تا چه حد از خط طراحی طراحان داخلی آن سرچشمه گرفته است؟
پاسخ این مسائل را در ذهن طراحان داخلی می توان یافت. طراحان داخلی همان هایی هستند که ذهن های خلاقشان در پشت این آمیختگی هماهنگ عملکرد، زیبایی شناسی و کارایی فضایی قرار دارد و نقش آنها نه تنها ایجاد فضاهای جذاب بصری بلکه افزایش کیفیت کلی زندگی و رفاه ساکنین است. در این مقاله 5 مولفه اصلی و با اهمیت حوزه طراحی داخلی را بررسی خواهیم کرد و به نقش و وظایف مهمی که طراحان داخلی دارند، خواهیم پرداخت.

1. مولفه جذابیت و بستر زیبایی شناختی

طراحی داخلی در معنای عام خود اغلب مترادف است با خلق فضاهای بصری چشم نواز و خیره کننده. پس مهم نیست شما قرار است یک دفتر کار پر جنب و جوش طراحی کنید یا یک خانه دنج! آنچه چشم مخاطب به دنبال آن است، زیبایی است. درک صحیح از مفاهیم رنگ و رنگ شناسی، شناخت متریال و بافت ها، نحوه نورپردازی اشیا برای نمود هرچه بیشتر زیبایی ایشان و … نکاتی است که طراحان داخلی با ایجاد و ترکیب عمیق و دقیق آنها ، ما را در داشتن یک مکان زیبا همراهی می کنند.

2. مولفه بهینه سازی عملکرد

فراتر از مبحث زیبایی شناسی، طراحان داخلی در بهینه سازی عملکرد یک فضا نقشی موثر دارند. به نظر شما بهترین مکان برای جای گذاری یک مبل تک نفره در یک اتاق نشیمن کجاست؟ بعضی اوقات در کنار مباحث زیبایی شناسی، عملکرد صحیح در جانمایی اشیا نیز حائز اهمیت است. درک جریان حرکت و مفهوم سکون در طراحی یک مکان، کارایی و عملی بودن نوع چیدمان و مفاهیمی از این قبیل نیز بر عهده طراحان داخلی ست.

3. مولفه ایجاد محیط های پایدار و سالم

پایداری و توسعه پایدار از جمله مفاهیمی هستند که در سالیان اخیر بحث های بسیاری در پیرامونشان شکل گرفته است. پایداری را به زبانی ساده می توان استفاده صحیح از منابع انرژی و حفظ آن برای نسل های آینده معنا کرد و طراحی داخلی پایدار را نیز درک مفهوم پایداری توسط طراح و پیدا کردن راه حل هایی برای صرفه جویی هرچه بیشتر انرژی های تجدید ناپذیر در پروژه های معماری می توان دانست. ترکیب این دغدغه در کنار مفاهیم زیبایی شناسی و بهینه سازی عملکرد فضایی از دیگر وظایف طراحان داخلی ست.

4. مولفه تأثیر فرهنگی و اجتماعی

طراحی داخلی انعکاسی از فرهنگ، ارزش های اجتماعی و روندهاست. طراحان داخلی نقش مهمی در شکل دادن به هویت بصری یک فضا و تسخیر روح یک جامعه در دوره های مختلف را ایفا می کنند. طراحان با ترکیب عناصر فرهنگی، تاریخی و زیبایی‌شناسی بومی به احساس رشد هویت جامعه کمک و ارتباط بین مردم و محیط اطرافشان را تقویت می‌کنند.

5. مولفه مشارکت اقتصادی

صنعت طراحی داخلی با ایجاد اشتغال و تحریک بخش هایی مختلف از جمله ساخت و ساز، تولید عناصر و خرده فروشی تاثیر اقتصادی قابل توجهی در جهان معاصر دارد. یک فضا با طراحی خوب، توجه را به خود جلب و باعث افزایش ارزش ملک می شود و این بخشی از توسعه اقتصادی از منظر معماری ست.

نتیجه:

داشتن یک سلیقه خوب، یگانه راهگشای ما برای طراحی یک مکان خوب نیست. طراحی داخلی یک حرفه است. ترکیبی از احساس و دانش، سلیقه و منطق، تعامل و اعتماد به خویش. فردی که در عین داشتن درک صحیح از محیط اجتماعی و اوضاع اقتصادی بتواند با نگاهی عمیق به مفاهیم زیبایی شناسی و عملکردی، ما را در داشتن محیطی مناسب یاری کند و این امر محقق نخواهد شد مگر با آموزشی صحیح و همراهی با افرادی که دغدغه ای مشابه دارند. خانواده مجتمع فنی تهران (نمایندگی شیراز) با ایجاد بستری مناسب (فرمت های مختلف آموزش آنلاین و حضوری و ارائه مدارک معتبر و بین المللی) ، همواره همراهی کاربلد برای این مسیر بوده و خواهد بود.
نویسنده: سیامک رجایی رامشه
مدرس مجتمع فنی تهران-دیباگران تهران (نمایندگی شیراز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

دسته بندی مقالات

شیراز-ستارخان-حدفاصل میدان سنگی و عفیف آباد-ابتدای کوچه8

mftshz@gmail.com

071-36292293
071-36292294
071-36292295

شنبه تا پنجشنبه ساعت 8 الی 20
جمعه ها ساعت 9 الی 13
*تعطیلات رسمی،
مجتمع تعطیل می باشد