دوره های یک دپارتمان

دوره: مدیریت بازاریابی -

دپارتمان: مدیریت کسب و کار

توضیحات دوره:

بازاریابی (Marketing) عبارتست از مجموعه فرایندها و اقداماتی که شرکتها برای شناسایی نیاز مشتریان در بازار و تامین آنها انجام میشود. این حوزه از مهمترین و جذابترین شاخه های مدیریت کسب و کار در دنیای امروز است و پژوهشها و تحقیقات بسیار زیادی بطور دائم در این حوزه توسط افراد مختلف در سراسر جهان انجام میگیرد. دوره آموزش مدیریت بازاریابی در دپارتمان مدیریت مجتمع فنی تهران در قالب سه درس برگزار میشود. اولین درس (مدیریت بازاریابی) با هدف آشنایی با مفاهیم و استفاده عملی از ابزارهای رایج در بازاریابی برای مدیران برگزار شده و منجر به افزایش توانمندیهای علمی و عملیاتی برای مدیران میشود. دومین درس (مدیریت بازاریابی پیشرفته) با تمرکز بر شناخت استراتژیهای بازاریابی و تصمیم گیری در خصوص اتخاد شیوه مناسب حضور در بازار با نگاهی به استراتژی رقبا و میزان رقابت آنها در این حوزه اجرا میشود. در بالاترین سطح آموزشی و در درس روندهای نوین در مدیریت بازاریابی آخرین نظریه ها و ابزارها برای کسب و کارهای جدید به بحث گذاشته میشود.
 

پیش نیاز ها

  • آشنایی کلی با دانش مدیریت

سرفصل ها

  • مقدمه ای بر بازاریابی:
  • تعریف بازریابی، تاریخچه، مفاهیم اساسی، تفاوت بازاریابی، فروش و تبلیغات
  • فرایندهای بازاریابی (طرح ریزی ، اجرا، کنترل، اندازه گیری)
  • نگاهی به الگوی بسط یافته فرایند بازاریابی (نیازسنجی، استراتژی، برنامه بازاریابی، برقراری رابطه با مشتری، کسب فایده و سود)
  •  
  • مراحل تولید کالا و خدمات جدید:
  • ایده یابی و غربال ایده ها، ایجاد و آزمون مفهوم، تهیه راهبرد بازاریابی، تجزیه و تحلیل اقتصادی، تولید کالا، آزمون بازاریابی و بهره برداری تجاری
  •  
  • آمیخته بازاریابی 4P و 4C:
  • ترکیب عناصر بازاریابی
  • سطوح سه گانه محصول، انواع محصول و خدمات
  •  
  • شناخت بازار و مصرف کنندگان:
  • تحلیل محیط خرد (شرکت، عرضه کنندگان، واسطه ها، مشتریان، رقبا و جوامع)
  • تحلیل محیط کلان (PESTEL)
  • بخش بندی مشتریان و کلیاتی درباره رفتار مصرف کنندگان (B-B و B-C)
  •  
  • تحلیل محیط از دیدگاه بازاریابی:
  • تجزیه و تحلیل فعالیت های جاری کسب وکار
  • ماتریس مشاوران بوستن BCG
  • ماتریس انسوف: شبکه توسعه محصول/بازار (توسعه محصول، نفوذ در بازار، متنوع سازی، توسعه بازار)
  • تمایز و جایگاه یابی
  •  
  • استراتژی بازاریابی:
  • ارتباط میان استراتژی سطح کلان شرکت با استراتژی بازاریابی
  • تمرکز استراتژیک بر مشتری
  • تعریف رسالت بازارمدار، تعیین اهداف و مقاصد شرکت
  •  
  • قیمت گذاری و فایده ناب مشتری:
  • مفهوم فایده، قیمت گذاری مبتنی بر فایده، کشش بازار
  • راهبردهای قیمت گذاری (نفوذی، غیرنفوذی)
  • راهبردهای قیمت گذاری سبد کالا (خط محصول، اختیاری، اجباری، سرهم)
  • راهبردهای تعدیل قیمت (تخفیف، بخش بندی شده، روانی، پیشبردی، جغرافیایی، پویا)
  •  
  • مدیریت شبکه های بازاریابی و زنجیره عرضه:
  • مفاهیم اساسی در زنجیره عرضه و شبکه بازاریابی
  • مدیریت شبکه توزیع (شبکه عمودی، شبکه افقی، طراحی شبکه و مدیریت شبکه)
  • مدیریت تدارکات و زنجیره عرضه (وظایف تدارکات، مدیریت یکپارچه تدارکات)
  • خرده فروشی و عمده فروشی
  •  
  • ارتباطات بازاریابی:
  • کانال های ارتباطی با شبکه بازاریابی
  • تبلیغات، روابط عمومی، نام تجاری و برند

کسب توانایی ها

  • فرایند بازاریابی و اجزای آن
  • مدل ها و ابزارهای مهم در بازاریابی: آمیخته 4P، ماتریس BCG، ...
  • تدوین استراتژی بازاریابی، قیمت گذاری، عرضه و ایجاد مزیت رقابتی

بازار کار

  • مدیریت بازاریابی و تحقیقات بازار کسب وکار در شرکت های مختلف و استارتاپ ها